10.07.2019. BEOGRAD – BOLJI RAD INSPEKCIJA – BOLJI PRIVREDNI AMBIJEN

Na današnjoj 26. sednici Koordinacione komisije za inspekcijski nadzor zvanično je obeležen i početak rada svih inspekcija u novom informacionom sistemu eInspektor, a najavljeni su i nova zapošljavanja, veća plata inspektora i jedinstveni kontakt centar za inspektore.

sl.1. Branko Ružić - ministar DULS sl.2. Ana Brnabić - predsednica Vlade RS

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić istakla je značaj reforme inspekcija za bolje uslove poslovanja i smanjenje sive ekonomije u Srbiji. „Danas inspekcije sve ređe posećuju privrednike, ostvaren je savetodavni odnos inspektora prema lokalnoj privredi, a inspektori konačno dobijaju adekvatne uslove za rad“, rekla je premijerka. Ona je naglasila da je digitalizacija važna u svakoj oblasti rada u javnoj upravi i da će nov informacioni sistem eInspektor doneti ono što je suštinski važno za svakog privrednika – koordinisan i transparentan nadzor.

Sledeći korak u reformi je povećanje broja inspektora i bolji uslovi za rad, najavio je ministar državne uprave i lokalne samouprave Branko Ružić. On je istakao da je manjak inspektora evidentan u skoro svakoj inspekciji i svakom delu Srbije, koja u odnosu na EU ima 2,5 puta manje inspektora u odnosu na broj stanovnika. Otuda i paradoksalne situacije da u Severnobačkom okrugu koji je žitnica Srbije nema nijednog poljoprivrednog inspektora ili da u nekim lokalnim samoupravama, kojima su povereni značajni inspekcijski poslovi, jedan čovek radi posao ekološkog, komunalnog, građevinskog i saobraćajnog inspektora. “Očekujem da se ovih dana na sednici vlade donese odluka kojom će se zaposliti novih 1272 inspektora“, rekao je ministar i dodao da je nedavno Vlada Srbije usvojila uredbu kojom je omogućeno da republički inspektori dobiju zvanje samostalnog savetnika i veće plate.

sl.3. načelnici Okruga D.Marijan, B.Stanković i V.Paunović

Direktor Kancelarije za informacione tehnologije i eUpravu Mihailo Jovanović pojasnio je da se sada sa uvođenjem ukupno 36 inspekcija u nov informacioni sistem eInspektor ujednačava njihov rad, unapređuje inspekcijski nadzor i stvara svojevrsna kartoteka srpske privrede. „Preko Portala eUprava privredni subjekti će moći da vide sve nalaze inspekcija, rizike u nadzoru i samim tim će privrednici moći da poboljšaju svoje poslovanje“, kazao je Jovanović. On je danas svečano uručio inspektorima i sertifikate za položene obuke za rad u novom sistemu, a za potrebe eInspektora Kancelarija za IT i eUpravu je obezbedila oko 1340 laptop računara, kvalifikovane elektronske sertifikate i bežični pristup internetu u svim inspekcijama, kao i preko 25000 inspektor/sati obuka, tako da od danas sve inspekcije u punom kapacitetu rade u eInspektoru.

sl.4. sastanak 26. sednici Koordinacione komisije za inspekcijski nadzor

Reformu inspekcija u Srbiji snažno podržava i Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) koja je u saradnji sa NALED-om uspostavila Jedinicu za podršku Koordinacionoj komisiji za inspekcijski nadzor. Direktorka EBRD za Zapadni Balkan Žužana Hargitai naglasila je da je koordinacija inspekcija bila ključna za uspeh ove reforme. Ona je istakla i da će podržati narednu aktivnost – formiranje kontakt centra za podnošenje prijava ka svim inspekcijama na jednom mestu.

Jedinstveni kontakt centar jedna je od inicijativa NALED-a koji bi građanima i privredi olakšao prijavljivanje slučajeva poslovanja u sivoj zoni i omogućio efikasnije reagovanje inspekcija. NALED je u saradnji sa Ministarstvom državne uprave doprineo uvođenju novih instituta u inspekcijskoj kontroli kroz izmene Zakona o inspekcijskom nadzoru za koji danas 60% privrednika ističe da je poboljšao otkrivanje sive ekonomije, a uz podršku vlada Holandije i Norveške omogućio uvođenje sporazuma o priznanju prekršaja u oblasti sive ekonomije, kao i jačanje upravnog nadzora nad radom inspekcija.

 

 (vesti i fotografije preuzete sa sajta www.mduls.gov.rs)